FLIRT: Salon des artistes (Henry Claeys, Anthony Duffeleer)

Lichtzwart, diepwit (Frank Halmans, Erwin Keustermans, Renato Nicolodi, Reinoud Van Vught)

Lichtzwart, diepwit

Pil, die een publicatie schreef over deze tentoonstelling, introduceert het zo:

In zijn analyse over hoe we over kleuren praten stelt Ludwig Wittgenstein: “Er is een lichtgevend rood, een lichtgevend blauw, etc., maar geen lichtgevend zwart. Zwart is de donkerste van de kleuren. Men zegt ‘diep zwart’, maar niet ‘diep wit’.” Lichtzwart, diepwit creëert echter ruimte voor een veelheid aan zwarten, los van een stricte logica rond kleurconcepten. Uit het gesprek met Erwin Keustermans: het uitgangspunt is zwart als voorgrond, achtergrond, narratieve of fenomenologische kwaliteit, zwart als oppervlak, zwart als materie. Dat het niet om puur zwart of wall-to-wall zwart gaat wordt ook meteen aangegeven in de titel die klinkt als een foute lectuur van Goethes kleurenleer of Wittgensteins nota’s over kleur. Zwart is een factor die in het œuvre van elk van de deelnemende kunstenaars op een bepaald moment of voor langere periode een plaats krijgt zonder determinerend te zijn voor het werk in zijn geheel. Zwart is niet de focus van de werken, wel een belangrijke kwaliteit. Zonder dit zwart zou het werk niet dezelfde duidelijkheid, expressiviteit, formele of emotionele impact hebben.”

Charlie De Voet | Mark Manders

SEMPER FINIS (Michel Van den Storme)

SEMPER FINIS

Gevaertsdreef.01 brengt met “ SEMPER FINIS ” een eerbetoon aan fotograaf Michel Van den Storme die 20 jaar geleden overleed.

En toont voor die gelegenheid een selectie foto’s van zijn kijk op Oudenaarde in de jaren ’90.


Speciaal voor deze tentoonstelling werden 2 edities samengesteld van elk 5 fotoprints met passe-partout in een linnen doos.

- Editie kleur : oplage 20 + 3 AP

- Editie zwart-wit : oplage 30 + 3 AP

Voetjelap (Louise Delanghe)

Nieuwe schoenen van de kust

Moest de mens zich als een fraaie paradijsvogel nestelen bovenop een berg puree zou er zeker ook worst en een ferme kwak botersaus bij mogen. Hun dampkringen uit Bourgondië rakelen Bridget Riley uit de beerput van ons geheugen.


Het gerecht waarmee Louise Delanghe op de proppen komt stormt in een glas absint en dan op de hete middag ergens erna deint de fantasie uit als een blok aan het been. Zoals de hydra na al dat ander gedoe of dat geintje verderop die het publiek niet zag aankomen.


Vlijtig plaveit het decor zich verder uit door de stadskwartieren van het achterlijk late uur. Baldadige lach echo’s vormen de schrijnen van haar slapende stegen. Rennen is voor de puist in het hol te laat.


Een vinger wurmt zich als een krultang rond haar wortels. Het hol, ja waarin er zeker en vast geen ander belang wordt nagejaagd dan het eigen behang. Met motieven als ruiten van het galjoen bewoond door frivool gemutste matrozen en daar boven blauwe albatrossen die dekken vol schijten in het holst van de smacht.


Met dank aan de patatteneters van V. van Gogh


Matthieu,

18 oktober 2018, Holstraat 13, 9000 Gent

Authentic chinese objects (Emmanuelle Quertain)

a reason to call, a call to reason (Bart Merlier and Arthur R. Kuipers)

X≠X / X=X+ (-X) +X (Olivier Goethals)

Patience & humour (Karel Thienpont x Mathieu Ronsse)

Tien om te zien

Alecia Pradolini

Public void {} (Mathias Casaer)

Beyond The Veil (Youri Cruypeninck)

Al Andalus (Sarah Pillen - COSCO 2016)

Vitruvius man (Tim Volckaert 2016)

Karel Thienpont

Jan Vindevogel

T M C (Tim Volckaert 2007)